kekasih-kekasih terangku!

TRY THIS!!

Kepada Ex-candidates of SPM 2010 Yang Kecewa Dengan Result Anda

::salam readers::


Keputusan SPM 2010 dah pon diumumkan. Adik-adik (sopan pulak aku tetiba, hik hik) yang ambil result tadi macam keadaan kaurang? macam mana result kaurang? macam mana penerimaan kaurang? macam mana tahap ketinggian suara kaurang menjerit? macam mana frekuensi tangisan kaurang? macam mana? macam mana? macam mana? macam mana? macam mana? *ok, enough. nanti ada pulak orang nak lempang kau kang*

Bila cerita pasal result SPM ni, tiba-tiba (eceh, boleh pulak tiba2 kan?) teringat masa aku dulu. Frankly speaking, aku bukanlah dalam golongan budak2 yang semak2 belaka. semak? eh sorry..heh heeeeh.. SMART.. ha baru betol. =P

Dulu, masa form 4 and 5, aku dalam geng yang boleh kata agak nakal lah. Not fully nakal, tapi 'agak' lah. Time cikgu takde dalam kelas, hape lagi, masing2 tarik kerusi dok gossip2. Then ketawa2. Then cerita bukan2. *sila geleng kepala sambil picit dahi*

Masa nak dekat exam SPM pulak, masing2 (masing2 ke? macam aku sorang je? keheheheh) barulah terhegeh-hegeh, terngendeng-ngendeng nak bercinta dengan buku2. Lagi teruk, the exact period of the examination, masa tengah ada waktu rehat antara paper2, kononlah, dok nak study sama2, tapi hampeh. 5 minit study group, 15 minit ber-hihihihi. 5 minit study group, 15 minit ber-kah kuh kuh kah. 5 minit study group, 15 minit ber-BHAHAHAHAHA. Adik-adik...(sila sebut dengan gaya sopan), tolong jangan tiru aksi berbahaya ni ye..pihak hanysapek.blogspot.com takkan bertanggungjawab atas apa2 eksiden yang berlaku sama ada disengajakan atau tidak disengajakan.

Masa ambil result SPM pulak, takde apa yang excited. Sebab? Result teruk! err..takde lah teruk sangat, tapi 'agak' lah. MySpace (boleh ketawa lagi aku kan? alah, past tense..ketawa je lah. HA HA HA) Cop! aku bukan nak malukan diri sendiri dengan result yang agak teruk tu. TAK. TAK. baca dulu sampai habis. Baru tahu apa aku nak tekankan. OK?! =)

Lepas dapat result yang agak frust tonggeng2 tu, aku frust pulak dengan keputusan nak sambung kat mana lepas SPM. Kenapa aku frust? Aku pening sebenarnya. Tak tahu nak kemana. Nak kesini, keputusan tak membolehkan. Nak kesana, keputusan tak membenarkan. Macam mana aku nak buat? ce cite, ce cite.

Atas nasihat kaum kerabat diraja keluarga, aku ambil STPM. Ya, aku admit aku ambil STPM tak 100% rela (masa mula2 masuk). Baju sekolah, kasut sekolah, datang sekolah pukul 7 pagi, bla bla bla.. Masa tu aku malas nak lalui zaman sekolah lagi.

Tapi, hari ke hari, dengan motivasi bagai...(yang dianjurkan oleh  pihak sekolah). Aku slow2 terima STPM dalam hidup aku (pergh ayat!) Aku mula berubah. lambat kan untuk aku berubah? macam dah terberak baru nak gali lobang (ada kaitan tak? heh heh) Aku buat study group. Masa ni lain dari form 5 dulu. 5 minit study, 15 minit study, 5 minit study, 15 minit study, 5 minit study, 15 minit study,bla bla blaa..haha.

Masa exam STPM berlangsung, time break antara paper2, aku buat study group lagi, 5 minit study, 15 minit study, 5 minit study, 15 minit study, bla bla blaa..haha! Gigih kan? even cara ni tak berapa digalokkan ye adik-adik..
Time ambil result STPM pulak, ALHAMDULILLAH. Result tak mengecewakan langsung. Dapat diterima masuk U untuk sambung ijazah sarjana muda di Universiti Teknologi Malaysia. SYUKUR. (Sekarang pulak dalam dilema sama ada nak sambung Masters kat sini or tak, nak ke tak ea? MySpace)



Ok, kenapa aku cerita semua ni? Actually apa yang aku nak tekankan disini ialah:

- Jatuh sekali, tak semestinya kau akan jatuh selamanya. Bangun! Pandang ke hadapan. Kau masih ada peluang! Selagi ada peluang, selagi tu kau kena selok-selok masuk dalam peluang tu.

- STPM tak susah mana.. Siapa kata STPM susah gila? ce kabo. ce kabo. haha! Siapa yang kata susah tu sebenarnya dia tak berusaha. Same goes to SPM gak lah. Kalau tak usaha, memang lah kau akan kata "pergh! susah dowh paper tadi!" (untuk aliran sains wallahu'alam lah ye, heh heh)

- Jangan dok lekaaaaa ja semedang!


Ok, tu je.babai!
Thank You for reading and commenting dears!
Pandangan dalam entri ni semuanya secara spontan. So, kalau tak berkenan, sila mangapkan saya.

Nak tambah opinion? sila2.. buat muka tak malu je.

Akhir kata, TAHNIAH pada yang BERJAYA! dan JANGAN PATAH SEMANGAT kepada yang tak BERJAYA! =)


p/s: bila teringat pada lagu Fikirkan Boleh, otomatik jadi 101% semangat! hehe



Sincerely me:

16 si penari jari menaip kata sendiri:

Cik Nathrah said...

tapi bagi sy, stpm still lagi susah dr matrik kalau jurusan sains lah kan. kalau yg dapat score tu mmg hebat lah. :)

h A n Y S said...

Cik Nathrah,

yeah, aliran sains, lupa nak mention, yg sy ckp tu aliran sastera, yg sains, wallahu'alam..
=)
tQ for reminding pasal aliran ye dear..hihi
;)

mr_right said...

betol !
kalah sekali ta bermakna kalah selamanya an...

10 A! :) http://hafizilmi.blogspot.com/2011/03/saye-dapat-10a-yah0o.html

Solihin Zubir said...

tahniah sbb berjaya mnjadikan kegagalan sbg batu loncatan utk berjaya..

gagal skali tak bermakna gagal selamanya.. kan.. =)

AMIRA ATIYA MYRA_ZOE said...

okey tgh serap kata2 akak :)

jaa64 said...

betul3..spm bukanlah segala-galanya kan2 :)

done follow :)
http://jaa64.blogspot.com/

NOOR FATIN said...

belajar kat mana pun boleh berjaya. yang penting usaha ^__^V

nurul said...

wah!!!! pas ni wani pulak msuk u...saya pon!! insyaallah... tp,apa yg akak ckp tu mmg betul lg tepat!!! kalau x usaha,mmg le susah..kecoh betul diorg tuh....pndg rendah kat bebudak yg amek form 6..grrrr.....

IMANSHAH said...

kita samalah yang!! sama2 STPM

h A n Y S said...

mr_right,

yeah! nak tak nak je soalnya..
=)

h A n Y S said...

Solihin Zubir,

terima kasih.. =)
yup,asalkan keinginan nak berjaya tu ada, semua pon blh buat..kan?
=)

h A n Y S said...

AMIRA ATIYA MYRA_ZOE,

terima kasih dear..
;)

h A n Y S said...

jaa64,

eh, jgn..akak bkn tekankan mcm tu..sebenarnya spm adalah segalanya..tp kalau tak berjaya lagi takat tu, kite blh lg try utk berjaya pd level lain..as long as ada keingingan..
=)

h A n Y S said...

NOOR FATIN,

betol! yang penting usaha n keinginan! ^^v

h A n Y S said...

nurul,

haha..relek2..;p

h A n Y S said...

IMANSHAH,

wah! kite sama ye yang?! high 5 sket!
*eh?! terlupa! bukan muhrim!*
ehehehe
;p

Related Posts with Thumbnails