kekasih-kekasih terangku!

TRY THIS!!

sekarang senang nak beli babi.

aku bukak dashboard blog. usha2 entri blog yang aku follow. tetiba aku dirtarik oleh satu entri yang bertajuk 'Mari Dapatkan Babi di Giant' by kak anna.


masa tu aku dah dok pikir dan terbayang: seekor babi yang diikat pada sebatang tiang dalam Giant tu. hahaha!

bila buka je entri tersebut, cerita lain laaa yang diceritakan.. =.='
hampeh pemikiran aku ni kan? :))

ok, balik pada entri akak anna ni. sebenarnya entri tersebut berkisarkan tentang bahan masakan yang terang2 terkandung babi, diletakkan pada rak makanan halal! mai kome, usha sini untuk  baca kisah beliau tu.
thanks to kak anna.. :)

walaupun kita duduk Malaysia, yang terang2 dilabel sebagai negara Islam, tapi dalam bab2 ni kita tak boleh terlepas pandang jugak.

sekarang kalau nak beli bahan2 makanan je, MESTI check, ada logo halal atau tak? MESTI cek, bahan2 yang terkandung dalam makanan tersebut, diragui atau tak, etc.

kadang2, ada jugak makanan yang terang2 ada logi halal, tapi bila check kandungan makanan tersebut, sah terdapat babi. jadi, kat sini, siapa yang jadi mangsa? kita juga kan? so, kena ALERT lah.

so far yang aku tau, yang aku dapat info, makanan kesihatan corn-flakes dari brand kellogg's diragui halalnya, even ada logo halal! hmm..ntahlah.. nak percaya atau tak. tapi kalau dah masuk bab2 halal haram dari segi makanan ni, aku taknak ambik risiko, so ban aje.

pada kaurang2 yang ada info tentang isu ni harap share juga ok? :)

hanys: rasa macam duduk oversea pulak, tapi kat oversea pon susah ke nak cari halal foods?

0 si penari jari menaip kata sendiri:

Related Posts with Thumbnails